التخطي إلى المحتوى

وجه الرئيس عبد الفتاح السيسي رئيس الجمهورية خلال كلمته أثناء الجلسة الختامية للمؤتمر الاقتصادي 2022،  رسالة هامة إلى بعض النخبة من الاقتصاديين و السياسيين قائلا:” أنتم مش عارفين قيمة بلدكم و بتهدوا الدولة و أضاف الرئيس الناس الغلابة اللي بتيجي تجوز حد من بناتها بيوضبوا البيت علشان اللي جاي يشوف البيت كويس .. متسائلا أحنا عملنا كده.. طيب والغني ليه بنحط تراب من غير ما نقصد”.

 تريليون دولار

و أضاف الرئيس عبد العبد الفتاح السيسي في كلمته أن مصر تحتاج إلى تريليون دولار بالسنة حتى يستطيع المصريين أن يعيشوا بطريقة سليمة، مؤكدا أن العمل هو الطريق الأمثل لنجاة الأمم، و أشار الرئيس إلى أن تجهيز الدولة المصرية والقوانين التي تم وضعها ليس لها أي علاقة بما هو موجود بالفعل ونطلب من الوزير ينفذه و البرلمان يحاسبه ويدي الوزير على وشه ووزير التعليم العالي على وشه ووزير الصحة على وشه وكل ده على حاجة أصلا مش موجودة، علشان نعمل دولة محتاجين كل الجهود تتفق.

الرئيس يوجه رسالة لهؤلاء: أنتم مش عارفين قيمة بلدكم و بتهدوا الدولة
المؤتمر الاقتصادي- مصر 2022

مستخسر تاريخك في بلدك

أكد الرئيس عبد الفتاح السيسي رئيس الجمهورية أن متخصصين كثيرين من الحاضرين للمؤتمر و اقتصاديين أعلى و أعمق منهم التقيت بهم في عام 2014 وعرضت عليهم الوزارة ورفضوا قائلين ” لينا تاريخ”، و أضاف الرئيس مستنكرا” مستخسر تاريخك في بلدك..هو أحنا نعرف ايه الحال و إيه هيفشل و إيه هينجح و إيه هنتحاسب عليه .. و واحد يقولي أنا بخد مليون و 2 مليون في الشهر .. ويقولي خليني في مكاني و لا محتاجين نصيحة هقدمها”.

المؤتمر الاقتصادي

انطلق المؤتمر الاقتصادي – مصر 2022 الأحد 23 أكتوبر 2022 و يعقد المؤتمر على 3  أيام متتالية و عقدت الجلسة الختامية اليوم الثلاثاء 25 أكتوبر، و المؤتمر تم إطلاقه بناء على تكليف من الرئيس عبد الفتاح السيسي و تنظمه الحكومة و تم عقد المؤتمر في أيامه الثلاث بالعاصمة الإدارية الجديدة، وشارك في المؤتمر 21 جهة محلية و دولية إلى جانب مجموعة كبيرة من الخبراء المتخصصين و الاقتصاديين، والمؤتمر يهدف إلى بحث أوضاع و مستقبل الاقتصاد المصري و وضع خارطة طريق اقتصادية للدولة خلال الفترة المقبلة.