التخطي إلى المحتوى

ردَّ الفنان أكرم حسني على الاتهامات الموجَّهة له بشأن سرقة لحن وكلمات أغنية “للي” التي لحَّنها وكتبها للفنان محمد منير.
 

رد أكرم حسني على اتهامه بسرقة لحن أغنية

وقال أكرم حسني خلال مداخلة هاتفية ببرنامج “الحكاية” الذي يقدمه الإعلامي عمرو أديب بقناة “إم بي سي مصر”: “لن ألتفت للأشياء التي تحاول عرقلتي عن النجاح”.
 

كلمات أغنية محمد منير

وأضاف: أغنية “للي” التي قدَّمتها للكينج محمد منير عبارة عن 20 بيت شعر وتشابه بيت لأبيات شاعر آخر قد يكون توارد الأفكار”.

 

لحن أغنية محمود المنسي

وعن اتهام المطرب الشاب محمود المنسي، له بسرقة أغنية “للي”، علق: “لما سمعت أغنتيه من 2017 لقيت لحني مش بشبهها خالص لكن ممكن تكون شبه “مدد يا رب” لحمادة هلال، وهي قيمة فلكلورية بنتأثر بيها كلنا، ولكن كلمة كبيرة ومؤذية لما يتقال أني سارق الأغنية وأنا متربي في مؤسسة عسكرية قبل ما أكون فنانا”.

فكرة أغنية “للي” 

ولفت: “فكرة الأغنية ليها حدوتة ترجع من 5 سنين لما الكينج كلمني على أغنية كنت عاملها في أبو حفيظة وكان في منتهى السعادة وطلب مني وقتها أكتب له أغنية، ووقتها كنت مرعوبا لأنه تاريخ كبير لأني أشيل مسئولية الكتابة لمحمد منير، وإحساس مرعب فكتبت كلام مكنتش مقتنع بيه وعندي تردد وأقدمهولك وفعلًا الكلام ملفتش نظره ومعجبهوش وقاللي حاول تاني وقعدت طول الـ5 سنين بحاول أكتب حاجة تناسبه فبدأت أكتب الكلام وانتهيت من الأغنية وعرضتها على منير فعجبته وغناها”.

واتهم الشاعر عادل صابر، الفنانَ أكرم حسنى، بسرقة كلمات أغنية الجديدة “للّى” للكينج محمد منير، التى طرحت مساء الأربعاء الماضي، وقرر الأول اتخاذ الإجراءات القانونية ضد أكرم حسنى واللجوء للقضاء.

 

رد أكرم حسني

ورد أكرم حسني قبل قليل عبر حسابه الشخصي بموقع التواصل الاجتماعي «فيس بوك»: قريت من شوية بوست بيتهمني بسرقة كلمات اغنية “للي” من شاعر من جنوب مصر الحبيب، وبعدها أكتر من صحفي كلمني بيطلب مني رد على الاتهام ده.. فخلوني أوضح كذا نقطة:

١- كل الحب والاحترام والتقدير لكل موهبة فنية بتقدم فن يحترم الجمهور وجنوب مصر  خرجلنا شعراء وأدباء كتير علي رأسهم الخال الأبنودي رحمة الله عليه.

٢- أؤمن بحقوق الملكية الفكرية كما أؤمن بأن السرقة الفنية تصنع نجاحا مؤقتا

٣- تشابه جملة من الأغنية التي تتكون من ١٢ بيتا مع جملة للشاعر لا يعني السرقة وإنما توارد الأفكار أمر طبيعي.

٤- لما كتبت الأغنية كانت مكونة من ٢٠ بيت اختار منهم الكينج ١٢ بيت وتم تسجيلهم فمعتقدتش اللي كتب ٢٠ بيت هتقف معاه في جملة عشان يسرقها.

٥- أنا بكتب أغاني بقالي اكتر من ٨ سنين من خلال برامج ومسلسلات وأعمال فنية قدمتها وكنت على سبيل المثال في أغاني برنامج ابو حفيظة قبل ما استخدم لحن أي أغنية في البرنامج برجع لجمعية المؤلفين والملحنين وأسدد الرسوم حفظا لأصحاب حقوق الملكية الفكرية.. ف اللي يعمل كده بيتهيألي صعب يحط نفسه في موقف زي ده.

٦- أنا مهنتي الأساسية ممثل وبحب صناعة الأغاني من باب الهواية فأنا مش محتاج أسرق عشان أعمل رصيد لنفسي كشاعر.. أنا بعمل ده بحب.

واختتم أكرم حسني بـ: “أخيرًا.. أنا كتبت البوست ده مش دفاعًا عن نفسي ولكن لاحترامي للجمهور المحترم اللي بيثق فيا فحبيت أوضح له”.